fredag 9 december 2011

It´s expensive to die

Sitter med blött hår och i min Hello Kitty -morgonrock, nybadad och alldeles för avslappnad för att kunna tänka på någonting vettigt.
Dricker pepsi ur sugrör och funderar...
Fick nyss reda på tal om ingenting att det kostar 5.000 kr för att sätta in en dödsannons, har en vän som nyligen mist en släkting så därför har det kommit på tal. Det går inte att bearbeta i mitt huvud hur man kan begära så mycket pengar för en dödsannons, det är ju bara en dödsannons, det är något som varar och syns i en dag och sedan försvinner det, det känns inte rätt.
Jag menar, hur mycket kostar det inte att bara bli av med kroppen, begravning, kista, kremering och allt.

Också har de mage att ta 5000 kr för en dödsannons, finns det ingen empati längre?
Är alla bara ute efter att tjäna på andras missnöje? Man tycker nästan att om man har arbetat i detta landet under mer än halva sitt liv så borde man kanske få begravas gratis, få en standard begravning gratis?
Är det sedan tänkt som så att innan man dör att man ska skapa ett sparkonto för begravningsartiklar så att man kan betala för att få sin kropp kremerad och begravd?
Ta pengar från den som redan är död...
Tänk så är man inte rik och kan inte betala för sin begravning?

Jag ska bara för sakens skull ta reda på hur mycket det kostar att kremeras, begravas, kista, runa, begravningsplats osv, vad allt kostar när man ska begrava någon.
Vet att det säkert kommer leda till att jag blir hemskt arg på människors girighet men jag vill veta trots allt.
Man kanske kan komma på något annat sätt att få sin kropp borttagen

Detta är vad jag hittar priser på:
Den billigaste kistan jag kan hitta kostar 4.400kr annars finns där kistor upp till 25.000kr. Den billigaste kistan är bara en trälåda utan "inredning", dvs inget tyg eller någongting bara en tom trälåda...
Den billigaste urnan kostar 575kr och den dyraste 3.100kr
Gravsättning 4800kr och sedan skötsel på det...
Hittar inga priser på kremering och sedan är det väl upp till var och en vad för typ av begravingsplats man ska ha och sådant, ceremoni osv.

Links
http://www.begravningar.se/Fraga.asp          < = check this one out....
http://www.nybropastorat.se/kyrkogardar/
http://www.fonusnet.se/Default.aspx?Cat=28

Antar att det finns skillnader för olika kommuner och städer men det billigaste du kan komma undan med här nere i Nybro är ca 10.000kr. Men då är inte allt inräknat, bara det som står på listan ovan..
Det är fan inte billigt att dö XO
Nåja det är väl tur att man är död då så slipper man ha hand om allting ^^ i guess

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar